Telefonia VoIP - ART-TELEKOM

Szukaj
Idź do spisu treści

Menu główne:

Telefonia VoIP

OFERTA
Czym jest telefonia VoIP ?


VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) jest technologią służącą do przesyłania dźwięku poprzez sieć pakietową opartą na protokóle IP czyli przykładowo Internet. Pozwala ona na integracje ruchu telefonicznego z transmisją danych w jednej sieci poprzez potraktowanie dźwięku jak zwykłego strumienia danych. Technologia ta jest alternatywą dla zwykłych sieci telefonicznych. VoIP umożliwia wykonywanie połączeń telefonicznych także do abonentów nie posiadających Internetu a korzystających z tradycyjnej linii telefonicznej czy też telefonu komórkowego.
Zalety VoIP:
• Niezależność od operatorów świadczących tradycyjne usługi telefoniczne,
• Niższy koszt połączeń w tym zagranicznych,
• Niższy koszt infrastruktury,
• Możliwość integracji z transmisją danych,wideo, tradycyjną telefonią,
• Brak abonamentu,
• Mnogość usług dodatkowych.

Podstawowa zasada działania technologii jest stosunkowo prosta, mianowicie sygnał mowy jest przetwarzany na reprezentację cyfrową, poddawany kompresji przy pomocy odpowiedniego kodeka, a następnie dzielony na pakiety i przesyłany przy pomocy protokołu IP wraz z innymi danymi pochodzącymi na przykład z komputerów. Wykorzystuje sie tutaj wiele nowych technologii sieciowych, między innymi elementy logiczne czy specjalne protokoły. Elementy logiczne potrzebne są do zarządzania zgłoszeniami i przechowywania informacji o nich, rutowania pakietów itp. Nowe protokoły zaś są głównie protokołami sygnalizacyjnymi, czyli używa sie ich do ustanawiania połączeń i sesji multimedialnych, ustalania położenia użytkownika, translacji adresów, negocjacji parametrów łącza dla zgłoszenia, rozłączania i zarządzania zgłoszeniami, billingów i realizacji mechanizmów bezpieczeństwa.

Urządzenia VoIP:

- Centrale telefoniczne IP-PBX pozwalają na korzystanie z łączności wielu użytkownikom jak również z mnogości niedostępnych dotychczas usług. Duża elastyczność dzięki możliwości intergracji innych systemów telefonii (GSM, ISDN, E1, PSTN), bezpłatne rozmowy między oddziałami firmy i innymi abonanetami tego samego operatora telefonii VoIP, kontrola rozmów i kosztów, nadzór nad pracą centrali jak również dostęp do usług oferowanych przez nie poprzez sieć LAN, dostosowanie działania do potrzeb użytkowników, zastosowanie profesionalnych zapowiedzi, muzyki i innych efektów dźwiękowych znacznie wpływają na wzrost prestiżu Firmy. Możliwość wysyłania i odbierania sms czy odbiór faksów za pośrednictwem usługi fax2mail (bez potrzeby posiadania urządzenia faksowego), zastosowanie Call Center, kolejkowanie połączeń, poczta głosowa i system powiadamiania o zarejestrowanej wiadomości, nagrywanie rozmów i kierowanie ruchem połączeń telefonicznych pozwala rozszerzyć swoje możliwości, znacznie ułatwiając pracę i kontakty z kontrahentami.

- Telefony VoIP to typ aparatu telefonicznego, który jednak w przeciwieństwie do tradycyjnych aparatów PSTN lub ISDN nie jest podłączany do linii telefonicznej, lecz do Internetu lub sieci LAN (komputerowej), a rozmowy przeprowadzamy korzystając z VoIP.
Tego typu urządzenie umożliwia prowadzenie znacznie tańszych rozmów, również darmowych w ramach jednego operatora. Wygląda on jak zwykły aparat telefoniczny wyposażony w słuchawkę, klawiaturę a czasami też wyświetlacz, jednak nie posiada on wyjścia do analogowej linii telefonicznej lub ISDN, lecz wyjście do Internetu, najczęściej jako gniazdo RJ-45 w standardzie Ethernet. Urządzenie to umożliwia prowadzenie rozmowy VoIP nawet użytkownikowi, który nie jest wyposażony w komputer.
Telefon VoIP wykorzystuje najczęściej protokół SIP lub inny tego typu oraz odpowiedni kodek są to profesionalne rozwiązania przystosowane do współpracy z innymi podzespołami jak moduł sekretarski, moduł do słuchawek bezprzewodowych czy słuchawki nagłowne i zapewniają obsługę również z poziomu komputera poprzez interfejs www.
- Brama VoIP to urządzenie konwertujące ruch na łączach telefonicznych na transmisję w oparciu o Protokół Internetowy IP poprzez dane sieciowe. Wykorzystywane są one na dwa sposoby:
1. W celu konwersji linii telefonicznych PSTN,PRI (E1),GSM,BRI (ISDN) na system VoIP/SIP:
W ten oto sposób, bramka VoIP pozwala na otrzymywanie połączeń i realizowanie ich w regularnej sieci telefonicznej. W wielu przypadkach użytkownicy po prostu wolą korzystać z tradycyjnych linii telefonicznych.
2. W celu podłączenia tradycyjnego telefonu opartego na systemie PAX, do sieci internetowej sieci IP:
W ten właśnie sposób, bramka VoIP pozwala na dokonywanie połączeń poprzez system VoIP. Połączenia mogą być realizowane poprzez dostawcę usługi VoIP lub w przypadku firmy z dużą ilością pomieszczeń biurowych, koszty wewnętrznych połączeń mogą zostać obniżone do zera, poprzez przekierowanie połączeń za pomocą sieci Internetowej. Bramki VoIP są dostępne jako zewnętrzne urządzenia lub jako karty PCI. Większość z nich stanowią urządzenia zewnętrzne. Bramka VoIP posiada złącze przystosowane do sieci IP i jeden lub więcej portów do podłączenia z nią linii telefonicznych.
Rodzaje bramek VoIP:
1. Urządzenie analogowe: Urządzenie analogowe jest stosowane do podłączenia analogowych linii telefonicznych. Te urządzenia są zdolne do obsługiwania od 1 do 32 linii PSTN.
2. Urządzenia cyfrowe: Urządzenia cyfrowe pozwalają na podłączanie linii cyfrowych typu BRI (ISDN), zarówno pojedynczych jak i kilku linii (Europa) lub linii typu PRI (E1), a także linii typu T1 (USA) oraz GSM. Ilość obsługiwanych linii jest zależna od producenta.

Za ich pomocą można zralizować współpracę innego typu łączy telefonicznych z centralami, aparatami telefonicznymi, urządzeniami VoIP lub korzystać z łączy telefonicznych znajdujących się w innej lokalizacji, podłączone do bramy VoIP i przesłane za pomocą sieci Internet do kolejnej lokalizacji gdzie będą wykorzystywane przez użytkowników. Taka sytuacja może nastąpić np w momencie problemów z przeniesiem numerów ("brak warunków technicznych") lub np. korzystanie z sieci GSM operatora zagranicznego na terenie jego państwa, możliwości i rozwiązań w tej kwesti jest sporo, a te są tylko przykładowe.


PODSUMOWANIE:

Telefonia VoIP jest jedną z najpopularniejszych obecnie w Polsce technologii teleinformatycznych. Umożliwia ona komunikację głosową za pomocą łączy internetowych, stąd jej alternatywna nazwa – telefonia internetowa.

Może działać autonomicznie, użytkownik sieci nie musi posiadać dodatkowo komputera. Wszystko co potrzebne jest do korzystania z tego typu sieci to z pewnością kabel łączący z internetem, centralę, bramkę VoIP oraz przystosowany do tej technologii telefon. Telefony VoIP nie różnią się praktycznie niczym od pozostałych aparatów telefonicznych, z tą jednak różnicą, że oferują dźwięk HD i korzystanie z usług, które przy dotychczasowych aparatach nie były możliwe.

Głównymi zaletami korzystania z technologii VoIP z pewnością są niższe opłaty operatorów w porównaniu do telefonii standardowej. Różnice w wielkości abonamentów są z pewnością wyczuwalne, gdyż zazwyczaj operatorzy VoIP nie wprowadzają ich lub oferują konta pre-paid, stąd tak duża popularność tego rozwiązania przy szukaniu oszczędności. Dodatkowym atutem z pewnością jest swoboda wyboru operatora, niezależnie od monopolistów państwowych lub regionalnych. Z punktu widzenia operatora natomiast, koszt utrzymania całej infrastruktury telefonii VoIP jest o wiele niższy niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych linii telefonicznych.

Telefonia VoIP rozwija się cały czas, a poprzez dostarczanie nowoczesnych rozwiązań staje się coraz popularniejszym wyborem wśród firm, urzędów administracji państwowej i mieszkańców naszego kraju. Rozwój tej technologii z pewnością nie raz zaskoczy nas innowacyjnością.


W naszej ofercie:
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego